Page 9 - aprilis
P. 9

felső, sekélyebb részre állítsuk-e
        fel  sátrunkat, ahová  talán  már
        egyre bátrabban kilátogatnak a
        pontyok, vagy a mélyebb részt
        részesítsük előnyben, gondolva
        a betörő hidegfrontra, és a seké-
        lyebb rész felől ránk zúduló
        orkán erejű szélre?
           Mint később kiderült kb:
        200  m-t tévedtünk, és  a tó
        végi, viszonylag sekély, 1,2–1,6
        méteres résznek szavaztunk bi-
        zalmat. Már érkezésünkkor igen
        erős volt a szél, ami észak-dél
        irányában fújta végig a tavat. A
        levegő 10, a víz pedig 7 C-fokos
        volt. Ez a hőmérséklet nem volt
        túl biztató számunkra, inkább
        a  tél után mohón táplálkozni
        kezdő pontyok óvatlanságára
        építettünk.
          Sátrunkat közvetlenül a botok  Botjaink deresen merengtek
        mögé vertük fel, bejáratát pedig
        ellentétesen fordítottuk a szél várható irányára. Ezután  mindent. Mint ahogy a bevágás utáni fárasztás is
        következett a pénzfeldobási rituálé, ami a kettőnk köz-  másképp zajlik. Hiába akasztunk, mondjuk egy ka-
        ti oldalválasztást döntötte el. 50 Ft-osunk a fej felőli  pitális halat, amíg a közelébe nem érünk, semmit sem
        oldalán landolt, így én választhattam, melyik oldalra  tudunk róla, mert egyszerűen nem érzékelünk belőle
        kívánok horgászni. A mélyvíz felőli állást gondoltam  semmit  a  rettenetes  mennyiségű  zsinór  nyúlása  mi-
        célravezetőnek, úgyhogy oda építettem állásomat.      att. Sajnos, a horgomon levő hal nemcsak hogy kicsi      pontyhorgászat
           Az alapelképzelés szerint a szemközti parttól egy  volt – kb. 5 kg –, de még a szélben álló néhány szál nád
        igen hosszú szárú háromszöghöz hasonló etetőutakkal   egyikére is fel tudta magát tekerni, így nem szerezhetett
        szabályosan elzárjuk a halak remélt vonulási útját, de ez  szárazföldi élményeket.
        a rendkívül viharos időjárás miatt evezős gumicsónak-    Nem kis bonyodalmat okozott a szerelés visszajut-
        kal kivitelezhetetlen volt.                           tatása a vaksötétben.  A kivilágítatlan, öklömnyi hun-
           Nem maradt más hátra, sima halom etetéseket csinál-  garocell megtalálása egy tereptárgyak és támpontok
        tunk a képzeletbeli háromszög csúcsainál és körülbelü-  nélküli vízen nem egyszerű feladat, pláne ilyen nagy
        li oldalfelezőinél. Ezen a tavon engedélyezett a három  távolságoknál. Azért csak sikerült.
        bot használata és az ún. behúzás. Ki is használtuk a     A gumicsónakból kilépve érzékeltük csak igazán,
        lehetőséget, és iszonyú távolságra húztuk horgainkat.  milyen hideg is van. A neoprém ruhára fröccsent víz
        Társam, Tamás és jómagam legtávolabbi szerelékei jóval  jéggé fagyott, társam swingerjein jégcsapok lógtak, a
        300 m-en felül voltak a parttól. Két szélső felszerelésünk  botok pedig deresen meredtek a sötétségbe. Gondolni
        horgait pedig a felénk eső pont szélébe, a még sárgán  sem mertünk rá, milyen hideg lesz hajnaltájt, amikor
        hajladozó tavalyi nád közvetlen közelébe vetettük be,  a felbukkanó nap által melegített légrétegek föld-
        bízva a táplálékot kereső pontyok partolásában.       höz szögezik az igazán hideget. Sátrunkban is a kinti
           Az etetőkajával nem sokat vacakoltunk: némi szemes  hőmérséklet honolt, mert a jobb ki- és bejárás érdeké-
        és hozzá nem túl nagy mennyiségű bojli. Két-két boton  ben nem húztuk be a cipzárt az elején.
        kifejezetten nagy szemű, 30-35 mm-es golyókat kínál-     Reggel aztán jólesett a meleg étek, ellensúlyozta a
        tunk fel, míg a harmadik pecát mindketten egy kissé  mínusz 5 C-fokos hideget. Kaja után újra csalizás és be-
        megemelt, a fenéken „szomjazó” növényzet fölé lebeg-  húzás, ami a viharszerű szél miatt egyre nehezebben
        tetett színes, aromázott bojlival csaliztuk.          ment.  Leginkább az okozott gondot, hogy a bójához
           A nap folyamán kapás nem jelentkezett, és az idő is  evezve a horgot a megfelelő helyre szerettem volna en-
        egyre durvább arcát mutatta felénk. Északról orkán  gedni, a szél pedig a rögzítés nélküli csónakot messze
        erejű széllökések keltettek egyre nagyobb hullámokat,  sodorta az etetéstől.
        és sajnos a hőmérséklet sem emelkedett. Éjszakára egy     Nem szerettünk volna pontatlanul pecázni, ezért a legszélső
        kicsit megnyugodtak az elemek, és ez épp jó volt arra,  bot behúzása után megfelelő horgony után néztünk. Tamás
        hogy kb. 3 óra felé a legtávolabbra húzott cájgomon  elindult kocsival, és kisvártatva egy kb. 20 kg-os beton-
        kapást észleljek.                                     darabot hozott a sátorhoz. Ez előnyös, nem kell villámse-
           Ez a kapás nem a tipikusan elrohanós típus, hiszen   besen fenékre engedni, és meghúzni a zsinórt a távolra való
        ilyen távolságból – 350 m – teljesen másképp érzékelünk  sodródástól tartva, mindenre van idő, mert a csónak áll.